نوع همکاری : همکار
کارفرما : اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی
سال طرح : 1395
مشاهده سایر طرح های نسیم ایزدی
تعاونی¬ها به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور، با تکیه بر اصول و اهداف اقتصادی- اجتماعی خود، نقش زیادی در فرآیند توسعه کشور دارند. تعاونی¬های تولیدی که در زمینه فعالیت¬های خود به موفقیت¬هایی دست پیدا کرده¬اند، نیاز است که از تجربیات آنها استفاده کاربردی شود. به بیان دیگر، لازم است تا تجربیاتی که باعث موفقیت آنها شده است، مستندسازی شود. این مستندسازی باعث می¬شود تا سایر تعاونی¬ها برای دستیابی به موفقیت بیشتر و پایداری، از آنها استفاده کنند. بر همین اساس، هدف اصلی این پژوهش مستندسازی تجربیات موفق تعاونی¬های تولیدی استان همدان بوده است. مطالعه حاضر از پژوهش¬های کیفی و از لحاظ هدف، کاربردی بوده است که از رویکرد مستندسازی بهره گرفته شد. این رویکرد از چهار مرحله برنامه¬ریزی به منظور مستندسازی تجربیات موفق، اجرای برنامه مستندسازی، ثبت و مستندسازی تجربیات موفق و مدل¬سازی تجربیات موفق تشکیل شده است. در این پژوهش ابتدا تعاونی¬های تولیدی موفق در سطح استان مشخص شدند. سپس، برای جمع¬آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روش مشاهده، مصاحبه نیمه¬ساختارمند و بررسی اسناد و مدارک استفاده خواهد شد. جامعه آماری، مدیرعاملان تعاونی¬های تولیدی موفق در استان همدان (20 مدیر عامل) بودند که به صورت تمام-شماری مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها، از روش کدگذاری و طبقه¬بندی استفاده گردید. یافته¬های حاصل از کدگذاری و طبقه¬بندی داده¬ها نشان داد که تجربیات موفق تعاونی¬های تولید استان همدان در 14 طبقه کلی قرار گرفتند. این 14 طبقه کلی شامل مدیریت استراتژیک، توسعه منابع انسانی، تعاملات درون¬سازمانی، تلفیق علم و تجربه، هیئت مدیره توانمند، مدیریت ارتباط با مشتری، کیفیت¬مداری، نوآوری، توسعه شرکت، تخصصی بودن شرکت، تدارک زیرساخت¬ها، مقابله با دلال¬ها، نظم و انضباط در محیط کار و صبر و پشتکار بوده است. در فرآیند مدل¬سازی تجربیات موفق تعاونی¬های تولیدی، تعاونی¬های تولیدی بایستی حداقل هفت پیش¬زمینه از تجربیات را کسب نمایند تا به موفقیت دست یابند. لازم به ذکر است، شاخص¬هایی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان برای معرفی تعاونی¬های برتر در نظر گرفته است، با تجربیات موفقی که خود تعاونی¬های تولیدی به آن دست پیدا کرده¬اند، تفاوت بسیار زیادی دارد. لذا، در این زمینه پیشنهاد می¬شود که در شاخص¬های انتخاب تعاونی¬های برتر، بازبینی صورت گیرد. به طوری که، از تجربیات موفقی که تعاونی¬ها کسب کرده بودند جهت شاخص¬سازی استفاده گردد و با تلفیق آنها، شاخص¬های جامع و کاملی تدوین شود.